رییس پوهنځی انجنیری پوهنتون پکتیا

معرفی رییس پوهنځی انجنیری پوهنتون پکتیا

نام: فضل الرحمن حقیار

سطح تحصیلات: ماستری

شغل: مدرس، گروه عمران، دانشکده فنی

استاد دیپلوم انجنیر فضل الرحمن حقیار فرزند نظر محمد در سال ۱۳۵۱ هجری شمسی در قریه عبدالرحیم خیل (آدرم خیل) ولسوالی سید کرم ولایت پکتیا به دنیا آمد. تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در مکتب متوسطه امرخیل ولسوالی سرخرود ولایت ننگرهار و تحصیلات ثانویه ای خوېش را در پوهنځی مقدماتی پوهنتون ننگرهار به پایان رساند.

پوهنوال فضل الرحمن حقیار در سال ۱۳۶۸ هجری شمسی در پوهنځی انجنیری پوهنتون ننگرهار شامل و در سال ۱۳۹۳ از دیپارتمنت انجنیری سېول فارغ گردید. همچنان در سال ۱۳۷۴ در مربوطات وزارت فواید عامه به عنوان عضو فنی پروژه ای بازسازی شفاخانه صحت طفل اندراګاندي و در سال ۱۳۹۵ به حیث عضو فنی امریت پلان و پروګرام دستگاه ساختمانی افغانی ایفای وظیفه نمود، که در اواخر همان سال به دلیل مشکلات خانوادگی و اقتصادی مجبور شد تا وظیفه را ترک نماید و مشغول به امور شخصی شود. آقای حقیار در سال ۱۳۷۹ در ریاست معادن و صنایع ننگرهار تقرر یافت که در بخش های مالی و انجنیری کار کرد. زمانی که در سال ۱۳۸۲ پوهنتون به نام افغان پوهنتون از کشور پاکستان به ولایت خوست افغانستان منتقل شد، به دانشگاه خوست و سپس به دانشگاه شیخ زاید تغییر نام داد. وی تقریباً یک سال به عنوان استاد داوطلب خدمت کرد، سپس در سال ۱۳۸۳ رسماً به عنوان عضو علمی در گروه مهندسی عمران دانشکده مهندسی دانشگاه شیخ زاید مشغول به کار شد.

پوهنوال فضل الرحمن حقیار به عنوان معاون پوهنځی انجنیري پوهنتون شیخ زاید و همچنین عضویت در هیئت علمی و عضویت در کمیته های مختلف این دانشگاه فعالیت داشته است. وی در سال ۱۳۹۱ رسماً از پوهنتون شیخ زاید به پوهنتون پکتیا تبدیل گردید و در سال ۱۳۹۲ در پوهنتون پولی تخنیک کابل تحصیل ماستری را آغاز کرد و پس از فارغ التحصیلی از رشته ای هایدرولیک و ساختمانهای هایدروتخنیکي پوهنتون پولی تخنیک کابل در سال ۱۳۹۴ سپس به پوهنتون پکتیا برگشت نمود و به تدریس به محصلین پوهنځی انجنیري ادامه داد.

  شایان ذکر است آقای حقیار در بیست سال گذشته علاوه بر کارهای آموزشی و اداری به ترجمه مطالب دانشگاهی و همچنین نگارش مقالات و رساله های علمي که در مجلات مختلف علمی داخلی و بین المللی به چاپ رسیده است، پرداخته است. وی همچنین کتابی به نام «آبرسانی انجنیري» را تالیف نموده که در موقع به چاپ خواهد رسید. کتاب مذکور برعلاوه براین که به عنوان کتاب درسی در دانشگاه ها قابل استفاده میباشد، در همین حال، منبعی برای متخصصان مهندسی نیز خواهد بود.